Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drogi rowerowe w Warszawie. Ile ich jest i jaki jest ich stan? [RAPORT]

Sandra Gozdur
Ścieżki rowerowe w Warszawie. Ile ich jest i jaki jest ich stan? [RAPORT]
Ścieżki rowerowe w Warszawie. Ile ich jest i jaki jest ich stan? [RAPORT] Bruno Fidrych
Rozpoczęły się wakacje, słońce zachęca do wypraw na jednośladach, ale jak wygląda sytuacja warszawskich dróg rowerowych? Przedstawiamy najważniejsze kwestie zawarte w raporcie przygotowanym przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze.

Drogi rowerowe w Warszawie. Ile ich jest i jaki jest ich stan? [RAPORT]

Jeśli jesteś zainteresowany patronatem naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]
Jeśli chciałbyś zrobić projekt niestandardowy z naszemiasto.pl – napisz pod adres [email protected]

Warszawscy rowerzyści mają do dyspozycji 413,9 km infrastruktury rowerowej i 1164 parkingi rowerowe.

Niestety warszawskie drogi rowerowe nie są w najlepszym stanie. Większość odcinków – 299 km, czyli 63% stanowią takie, którym nadano kategorię 3. lub 4., czyli ich warunki są mierne lub w ogóle nie nadają się do ruchu rowerowego. Bardzo mało jest odcinków, którym nadano kategorię 1. - to zaledwie 36 km, czyli 7%.

W raporcie zostało także wyraźnie zaznaczone, iż brakuje infrastruktury rowerowej w centrum miasta, gdzie zlokalizowanych jest wiele źródeł i celów podróży. W niewystarczającym stopniu stosowane są również rozwiązania polegające na wspólnym wykorzystywaniu przekroju jezdni przez ruch samochodowy i rowerowy, takie jak pasy i kontrapasy rowerowe czy ulice o ruchu uspokojonym.

W raporcie wspomniano również o wypadkach drogowych, których niestety nie sposób uniknąć. Te z udziałem rowerzystów najczęściej mają miejsce w sezonie wiosenno-letnim. Prawie połowa incydentów spowodowana jest nieudzieleniem pierwszeństwa przejazdu, ale dochodzi do nich także przez nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerów.

Urząd m. st. Warszawa utworzył dokument związany z realizacją polityki rowerowej, w którym najważniejszą kwestią jest „Program rozwoju tras rowerowych Warszawy do 2020 r”. Celem programu jest poprawa spójności sieci tras rowerowych poprzez uzupełnienie braków w podstawowych korytarzach infrastruktury rowerowej. Główne założenia to: uwzględnienie istniejących odcinków tras rowerowych, kryterium technicznej i finansowej wykonalności.

Fenomenem okazało się Veturilo, które powstało w 2012 r. Aktualnie w stolicy znajduje się 195 stacji i ok. 2900 rowerków. Szacuje się, że rocznie warszawiacy wypożyczają miejskie rowery milion razy.

Czytaj też: Już 5 milionów wypożyczeń rowerów miejskich w Warszawie

Kilka słów o wybranych drogach dla rowerów:

Droga dla rowerów na ul. Banacha
Wybudowana została w 2013 r. i ciągnie się od skrzyżowania z ul. Grójecką do skrzyżowania z ul. Żwirki i Wigury. Jest to ścieżka najczęściej wybierana przez rowerzystów. Stanowi ważne ogniwo w ciągu tras al. Prymasa Tysiąclecia – Bitwy Warszawskiej 1920r. – Banacha – Pole Mokotowskie. Spójność tego odcinka z pozostałymi fragmentami tras rowerowych uległaby znacznej poprawie, gdyby utworzono legalne i bezpośrednie połączenie rowerowe z drogą rowerową biegnącą na południe wzdłuż ul. Św. Boboli. Odcinek tej drogi jest względnie bezpieczny, ale minusem jest brak oddzielenia chodnika od ścieżki oraz fragment na skrzyżowaniu z ul. Grójecką, gdzie rowerzyści muszą zejść z roweru i przeprowadzić go przez skrzyżowanie dla pieszych. Nawierzchnia wykonana została z asfaltu, a brak obecności podjazdów, zjazdów czy ostrych łuków wpływa na lepszą wygodę jazdy.

Droga dla rowerów i pasy rowerowe na ul. Świętokrzyskiej, Prostej, Kasprzaka.
Przebudowana została w 2014 r. Jest to pierwsza trasa, która przecina centrum miasta, łącząc Rondo Tybetu z ul. Kopernika. Rowerzyści, jadący w kierunku wschodnim, mogą płynie kontynuować podróż do mostu Świętokrzyskiego. Natomiast w kierunku zachodnim trasa ciągnie się do Ronda Tybetu. Minusem tej trasy jest sygnalizacja świetlna, a także zakończenie jej na ścianie budynku przy ul. Żelaznej, gdzie widoczność jest ograniczona, a wspólna przestrzeń dla rowerzystów i pieszych bardzo wąska.

Droga dla rowerów na ul. Czerniakowskiej
Odcinek drogi rowerowej na południu łączy się z drogami rowerowymi biegnącymi wzdłuż ul. Witosa oraz al. Becka (Trasa Siekierkowska), a na północy – z istniejącymi wcześniej fragmentami Nadwiślańskiego Szlaku Rowerowego, a te z kolei z kolejnymi nowymi odcinkami NSR. W przebiegu trasy występują liczne odgięcia od linii prostej oraz przeplatanie drogi rowerowej z chodnikiem, które niepotrzebnie wydłużają drogę rowerzysty, a hałas z ulicy Czerniakowskiej wpływa negatywnie na komfort jazdy.

Droga dla rowerów na ul. Waryńskiego
Nowy odcinek infrastruktury rowerowej na południu łączy się z pasem rowerowym na ul. Goworka, a na północy – z drogą rowerową przy ul. Marszałkowskiej. W ramach inwestycji poprawiono również połączenie z kontrapasem rowerowym na ul. Mokotowskiej. Ścieżka ta ma wiele wad, m.in. „esowanie” między rondem Jazdy Polskiej a skrzyżowaniem z ul. Batorego i połączenie ścieżki z chodnikiem, co zmusza do jazdy z mniejszą prędkością. Zaletą natomiast jest nawierzchnia wykonana z asfaltu.

Droga dla rowerów i kontrapas rowerowy na ul. Nowowiejskiej
W 2011 r. na ul. Nowowiejskiej wprowadzono zmiany mające na celu dostosowanie tej ulicy do potrzeb rowerzystów. Na odcinku od pl. Zbawiciela do ul. Waryńskiego wyznaczono kontrapas rowerowy (na torowisku tramwajowym), natomiast na odcinku od ul. Waryńskiego do pl. Politechniki wybudowano wydzieloną drogę dla rowerów. Droga ta jest atrakcyjna ze względu na niewielki ruch samochodów, ale rowerzyści muszą pokonywać niepotrzebne odgięcia. Dodatkowo na bezpieczeństwo negatywnie wpływa torowisko i zbyt wysoki krawężnik.

Pas rowerowy na ul. Goworka i Spacerowej
Na ul. Goworka i Spacerowej wyznaczono pas ruchu dla rowerów umożliwiający jazdę pod górę. Pas na Goworka łączy drogę dla rowerów biegnącą wzdłuż ul. Belwederskiej z drogą dla rowerów na Puławskiej. Powstał w ten sposób spójny ciąg na ważnej trasie wykorzystywanej przez rowerzystów. Pas na Spacerowej umożliwia dojazd do ulicy Klonowej i np. kontynuowanie trasy w kierunku pl. Unii Lubelskiej lub skręt w ul. Klonową w kierunku Belwederu, co pozwala ominąć stromy podjazd na ul. Belwederskiej.

Droga na rowerów w al. Szucha
Ścieżka rowerowa w al. Szucha w założeniu miała połączyć plac Unii Lubelskiej oraz plac Na Rozdrożu. Przy poszerzaniu drogi rowerowej, zwężono chodnik co w efekcie sprawiło, iż piesi wchodzą na ścieżkę. Przy wyjazdach z posesji ścieżka jest poprzecinana brukowanymi wyjazdami z posesji.

Droga dla rowerów na ul. Cybernetyki
Nowa infrastruktura drogowa powstała w sposób niezgodny z obowiązującymi normami i dobrą praktyką. Rowerzyści nadrabiają drogi ze względu na kładki pieszo – rowerowe.

Droga dla rowerów – KEN – Rolna – Bukowińska
Główną wadą tej trasy rowerowej jest brak zachowania zasady bezpośredniości i kostka brukowa, z której wykonano ścieżkę, gdyż z upływem lat zmieniła ona swój kształt i przeszkadza w płynnej jeździe. Rowerzyści tracą także dużo czasu przez sygnalizacje świetlne.


od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na warszawa.naszemiasto.pl Nasze Miasto