Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Inwestycje w Stargardzie zapewnią wygodniejsze i bezpieczniejsze podróże koleją

Grzegorz Świstak
Grzegorz Świstak
Z udziałem przedstawicieli władz samorządowych Stargardu, PKP PLK oraz firmy Trakcja S.A, która jest wykonawcą przebudowy 4 stargardzkich wiaduktów i stacji kolejowej, przedstawiono postęp prac na dworcu kolejowym w Stargardzie. Większość zasadniczych prac na całej trasie planowana jest do końca 2023 roku. Zakończenie prac na stacji w Stargardzie planowane jest w drugiej połowie 2024 roku.

Na dworcu kolejowym w Stargardzie ukończono budowę peronu nr 3 – mówi Tomasz Łojewski– dyrektor prowadzący wizytę z ramienia wykonawcy Trakcja S.A. W dalszej kolejności na peronie będzie układana antypoślizgowa nawierzchnia wraz ze ścieżkami naprowadzającymi dla osób niewidomych i niedowidzących.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przebudowują stację i cztery wiadukty w Stargardzie. Na stacji układane są nowe tory, montowane sieć trakcyjna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Gotowe są pierwsze połówki czterech przebudowywanych wiaduktów w Stargardzie.

Na stacji w Stargardzie wykonawcy prowadzą prace związane z przebudową torów, sieci trakcyjnej oraz urządzeń starowania ruchem kolejowym – dodaje Tomasz Łojewski. W budowie jest również pierwszy z trzech peronów. Wszystkie nowe platformy będą wyższe i szersze, dzięki czemu pasażerom będzie się wygodniej wsiadało i wysiadało z pociągów. Komfort oczekiwania na pociąg poprawią nowe wiaty i ławki. Jaśniejsze LED-owe oświetlenie zapewni bezpieczne podróżowanie po zmroku. Orientację podróżnym ułatwią tablice z czytelnym oznakowaniem, wyświetlacze, gabloty z rozkładami jazdy oraz nowy system nagłośnienia z komunikatami głosowymi.

Wraz z zakończeniem prac na peronie 3, oddany on zostanie do eksploatacji. Nastąpi wówczas drugi etap przebudowy dworca, polegający na modernizacji dwóch pierwszych peronów oraz samego budynku dworca.

Wówczas uruchomimy w pełni bezpieczne przejście przez tory za dworcem patrząc w kierunku jazdy na Szczecin – wyjaśniał Tomasz Łojewski. To stamtąd będzie możliwy na peron 3, przy którym zatrzymywać się będą pociągi.

Lepszą komunikację na stacji zapewni nowe przejście pod torami, które będzie prowadziło od budynku dworca na perony oraz drugą stronę miasta, do Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego. Będzie ono wyposażone w windy, dzięki czemu stacja w Stargardzie będzie dostępniejsza dla wszystkich pasażerów, również tych o ograniczonych możliwościach poruszania się.

W Stargardzie prowadzona jest także przebudowa czterech wiaduktów kolejowych, na ulicach: Bogusława IV, Wyszyńskiego, Pierwszej Brygady/Konopnickiej oraz Składowej – dodaje Tomasz Łojewski. Efektem prac będzie płynny i bezpieczny ruch kolejowy, kierowcy zyskają szerszą jezdnię, a dla pieszych i rowerzystów powstaną chodniki oraz ścieżki. Konstrukcja obiektu przy ulicy Składowej będzie także dostosowana do planowanej obwodnicy drogowej Stargardu. Pozwoli to na usprawnienie komunikacji w mieście i wyprowadzenie częściowo ruchu samochodów z centrum miasta. Prace prowadzone są w sposób umożliwiający prowadzenie ruchu kolejowego.

Podczas spotkania, prezydent Stargardu, Rafał Zając zapewnił że wkrótce skończą się problemy z zalewaniem dróg pod wiaduktami.

Pod rondem na ul. Szczecińskiej zbudowane są zbiorniki o pojemności mniej więcej 6 autobusów, które gromadzą deszczówkę nawalną i potem zrzucają ją do sieci ogólnospławnej – mówił Rafał Zając. W ramach współpracy z koleją ustaliliśmy, że PKP wybuduje rurę łączącą obydwa wiadukty, odwadniającą ulice Wyszyńskiego i Bogusława IV. Miasto zaś wybudowało rurę odwodnieniową bezpośrednio do rzeki Iny od Bogusława IV.

Zakończenie pierwszego etapu prac wraz z odbiorami i rozpoczęcie prac na drugiej połówce stacji, w tym przebudowy drugich połówek wiaduktów, planowana jest w drugiej połowie tego roku.

Na trasie od Poznania do Wronek prace są już zakończone – mówił Szymon Gorzejewski, dyrektor projektu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Złożone są już wnioski do Urzędu Transportu Kolejowego o wydanie nowych dopuszczeń do eksploatacji. Jak zostaną wydane decyzje, będziemy mogli podnosić prędkość przejazdu pociągów na tej trasie. Ostatnim elementem będzie stacja Stargard. Więc zakładamy, że wnioski złożymy do urzędu pod koniec 2024 r. i podniesiemy prędkość w okolicach 2025 roku.

Jak zaznaczył dyrektor Gorzejewski w przypadku uzyskania wszystkich dopuszczeń do eksploatacji torów, podróż ze Szczecina do Poznania będzie trwała 2 godziny, a ze Stargardu do Poznania około 1,5 godziny.

Bezpieczniej pociągiem między Poznaniem a Szczecinem

Na stacji zlokalizowane będzie także Lokalne Centrum Sterowania Ruchem Kolejowym, w którym po zakończeniu modernizacji linii kolejowej Poznań – Szczecin, system komputerowy pod nadzorem dyżurnych ruchu będzie sterował ruchem kolejowym na odcinku między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo ruchu pociągów. Obecnie linia kolejowa między Krzyżem a Szczecinem Dąbiem podzielona jest na odcinki, na których ruch prowadzony jest przez dyżurnych ruchu ze zlokalizowanych na nich nastawni kolejowych. Gotowy jest budynek LCS. W środku postępują prace związane z wyposażeniem nastawni w urządzenia komputerowe.

Inwestycja „Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny – Szczecin Dąbie” warta ponad 4 miliardy złotych jest współfinansowana z instrumentu Unii Europejskiej „CEF” („Łącząc Europę”).

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto