Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Drążenie tunelu w Świnoujściu nabiera rozpędu - 164 metry wydrążone

Joanna Maraszek
Joanna Maraszek
Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km, a samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace związane z wyposażeniem tunelu.
Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km, a samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace związane z wyposażeniem tunelu. GDDKiA Szczecin
Maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo drążenia wynoszące około 10 metrów na dobę. W pierwszych rozruchowych dniach tempo drążenia wynosiło 1,5-3 metry na dobę.

Tunel w Świnoujściu coraz dłuższy. Mieści się w nim już cała maszyna

Budowa tunelu w Świnoujściu, to inwestycja, o której realizację miasto ubiegało się od lat. Tunel, choć nie zastąpi na 100 proc. pracy promów, bezdyskusyjnie usprawni komunikację między wyspami Uznam i Wolin. Tym samym skomunikuje wyspę Uznam z całą resztą kraju.

Dziś największe marzenie wyspiarzy, borykających się z niedogodnościami komunikacyjnymi, realizuje się. Mimo, że z dnia na dzień, tunel jest dłuższy, wciąż pojawiają się głosy wątpiące w jego realizację, lub kpiące z samego faktu jego budowy. Niedowiarkom warto wspomnieć, że maszyna TBM, która drąży tunel w Świnoujściu, osiągnęła już zakładane tempo, które wynosi około 10 metrów na dobę. W pierwszych rozruchowych dniach tempo drążenia wynosiło 1,5-3 metry na dobę.

Łącznie do 12 kwietnia zostało wdrążonych 164 metrów tunelu. To oznacza, że cała maszyna TBM mieści się już w wydrążonym tunelu.

- Dzień, w którym rozpoczęła pracę był prawdziwym milowym krokiem w realizacji tej historycznej budowy. Dlatego wydaliśmy broszurę, która upamiętnia tę wyjątkową chwilę. Na lewobrzeżu jest już dostępna w urzędzie miasta, Informacji Turystycznej, miejskiej bibliotece, nasi pracownicy rozpoczęli także ich roznoszenie do skrzynek pocztowych mieszkańców - mówi Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia. - Na prawobrzeżu jest już od poniedziałku dostępna we wszystkich trzech filiach domu kultury - Przytór-Łunowo, Karsibór, Warszów. Dzięki uprzejmości właścicieli także w sklepie w Karsiborze, dwóch sklepach w Przytorze-Łunowie, przy domu kultury oraz rondzie, i również dwóch sklepach przy ulicy Sosnowej na Warszowie.

Praca idzie pełną parą, ale dla wyspiarki przyjdzie chwila odpoczynku.

- Za około 320 metrów maszynę czeka przystanek. Przed wejściem pod cieśninę Świna zostaną przeprowadzone prace serwisowe tarczy. Całkowita długość drążonego tunelu wyniesie 1,44 km, a samo drążenie ma zakończyć się jesienią tego roku. Kolejny rok potrwają dalsze prace związane z wyposażeniem tunelu. Zakończenie inwestycji przewidziane jest na wrzesień przyszłego roku - informuje Mateusz Grzeszczuk, Główny Specjalista ds. Komunikacji Społecznej GDDKiA w Szczecinie.

Masa maszyny wynosi 2 700 ton. Została złożona w komorze startowej pod koniec lutego tego roku. Wówczas wykonano także konstrukcję oporową, która stanowiła tymczasowe zaparcie maszyny w momencie rozpoczęcia drążenia.

- Pierwsze pierścienie obudowy zostały wykonane jeszcze w komorze startowej i zostaną zdemontowane po zakończeniu prac - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk. - Następnie rozpoczęte zostało właściwe drążenie - przebicie ściany okularowej komory startowej, która bierze swoją nazwę od specjalnej uszczelki, wykonanej w miejscu wejścia tarczy TBM. Ta ściana komory startowej posiada specjalne zbrojenie wykonane z kompozytów, tak aby umożliwić bezproblemowe przewiercenie się tarczy TBM.

Wyspiarka połączy wyspy

Mieszkańcy Świnoujścia maszynę drążącą tunel nazwali „Wyspiarka”. Odbyło się to w plebiscycie, w którym najpierw mieszkańcy podawali propozycję imion, a w drugim etapie głosowali na nie. Z propozycją nadania imienia "Wyspiarka" wyszły aż cztery osoby.

- Pomyślałam o tym, by maszynę nazwać "Wyspiarka", bo połączy wyspy - mówi pani Patrycja, jedna z pomysłodawczyń.

TBM, jak się okazuje, nie tylko drąży tunel.

- Jest to zautomatyzowane urządzenie, które zarówno drąży tunel, jak również wykonuje jego obudowę - mówi Mateusz Grzeszczuk. - Z przodu maszyny znajduje się tarcza urabiająca, która obracając się, drąży tunel. Maszyna TBM w Świnoujściu jest maszyną typu płuczkowego, która jest często stosowana do wykonania tuneli pod rzekami. Przez tarczę podawana jest na przodek płuczka bentonitowa, która stabilizuje ciśnienie przed tarczą i ułatwia odprowadzanie urobku rurami.

Płuczka jest odzyskiwana w stacji separacji, co umożliwia używanie jej w obiegu zamkniętym.

- Tarczę okala stalowa obudowa. Pod jej osłoną w sposób zautomatyzowany montowane są tubingi - elementy obudowy tunelu. Kolejno umieszczanych jest 8 tubingów, które składają się na pierścień obudowy, od którego maszyna następnie się odpycha przy użyciu siłowników hydraulicznych, rozpoczynając kolejny cykl drążenia - wyjaśnia rzecznik.

Szerokość poszczególnych pierścieni dla tunelu w Świnoujściu wynosi 1,5 lub 2 metry, a łącznie do wykonania jest 785 pierścieni.

Co po przewierceniu?

Jak informuje inwestor zastępczy. Przewiercenie się z wyspy Uznam na wyspę Wolin nie będzie oznaczało końca prac.

- Tunel będzie miał przekrój kolisty, tak jak tarcza maszyny TBM. Aby mogły się nim poruszać pojazdy, trzeba będzie wykonać płytę, na której będzie zlokalizowana jezdnia - wyjaśnia Mateusz Grzeszczuk. - Pod jezdnią zostanie umieszczona galeria ewakuacyjna wraz z większością instalacji tunelu. Ważnym elementem będą również wyjścia awaryjne do galerii ewakuacyjnej. Wykonywane zostaną również systemy wentylacji, przeciwpożarowe, zarządzania ruchem i monitoringu.

O tunelu

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część, czyli tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,44 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

Inwestorem budowy tunelu w Świnoujściu jest Miasto Świnoujście, a GDDKiA pełni rolę Inwestora zastępczego. Inwestycja jest współfinansowana ze środków UE w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Łączna szacowana wartość inwestycji to 913,8 mln złotych, maksymalna wartość dofinansowania ze środków UE wynosi 775 mln złotych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Drążenie tunelu w Świnoujściu nabiera rozpędu - 164 metry wydrążone - Świnoujście Nasze Miasto

Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto