Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Jak szukać tanich lotów? Dzięki tym wskazówkom upolujecie bilety lotnicze w okazyjnych cenach

Patrycja Seklecka
Patrycja Seklecka
14.03.2020 gdansk
port lotniczy im. lecha walesy w gdansku - prawie pusty terminal gdanskiego lotniska na dobe przed wejsciem w zycie zakazu lotow miedzynarodowych
fot. przemek swiderski / polska press / dziennik baltycki
14.03.2020 gdansk port lotniczy im. lecha walesy w gdansku - prawie pusty terminal gdanskiego lotniska na dobe przed wejsciem w zycie zakazu lotow miedzynarodowych fot. przemek swiderski / polska press / dziennik baltycki Przemyslaw Swiderski / Polska Press / Zdjęcie ilustracyjne
Chociaż obecna sytuacja ekonomiczna dotyka także branży turystycznej, a ceny usług znacznie zdrożały, istnieje kilka sposobów na to, by podczas planowania podróży nieco zaoszczędzić. Jednym z nich jest upolowanie biletów lotniczych w okazyjnych cenach. Jak szukać tanich lotów? Dzięki tym poradom już nigdy nie będziecie musieli przepłacać.

Spis treści

Jak szukać tanich lotów? Najważniejsze wskazówki

Gwałtowny wzrost cen ropy poskutkował podwyższeniem cen biletów lotniczych. Jeżeli podróżujecie budżetowo kilka razy w roku, dodatkowy wydatek może być sporym obciążeniem dla budżetu. Jak zaoszczędzić i wciąż cieszyć się udanym urlopem?

  • Korzystaj z trybu incognito w przeglądarce, jeśli to możliwe – niektóre linie lotnicze, zbierając dane mogą podwyższać ceny biletów.
  • Uzbrój się w cierpliwość – jeżeli marzysz o podróży do jakiegoś kraju już od dawna, prawdopodobnie kilka dodatkowych godzin spędzonych na lotnisku nie zrobi ci ogromnej różnicy. Loty łączone są często o wiele tańsze, ponieważ większość pasażerów uznaje przesiadki za kłopotliwe. Na czas nadprogramowe godziny spędzone na lotnisku można spojrzeć z drugiej strony – to idealny czas na smaczny posiłek, rozprostowanie nóg i toaletę.
  • Wypatruj promocji poza sezonem – linie lotnicze oferują bilety w bardzo przystępnych cenach poza sezonem, organizując co jakiś czas wyprzedaże. Zazwyczaj nie trwają one długo (np. jeden dzień), dlatego warto często odwiedzać ich strony internetowe i wypatrywać okazji.
  • Korzystaj z kilku różnych wyszukiwarek – na rynku istnieje wiele stron, na których znajdziecie loty do interesujących was destynacji (m.in. Google Flights, eSky, Skyscanner, Travelplanet, Flipo, Kayak). Podczas poszukiwań warto sprawdzić wyniki w kilku naraz – daje to możliwość wyboru najkorzystniejszej oferty.
  • Nie narzucaj sobie terminu/miejsca docelowego – wybierz jedno z dwóch. Jeżeli szukasz sposobu na tanie podróżowanie w konkretnym terminie, podczas wyszukiwania nie wypełniaj pola „dokąd?” i odwrotnie – jeżeli znasz miejsce, nie narzucaj terminu. Często bywa tak, że ceny biletów znacznie różnią się od siebie, choć w harmonogramie dzieli je kilkanaście, a nawet kilka dni.

Tiktokerzy dzielą się sposobami na tanie bilety

Na platformie TikTok podróżniczych porad znajdziemy całe mnóstwo – niektóre rzeczywiście skuteczne, inne – niestety mniej.

Zobacz: Dodatkowy bagaż w samolocie za darmo? Pasażerowie podróżujący tanimi liniami muszą uważać na popularny trik. Za co dodatkowe opłaty?

Jest jednak kilka przydatnych trików, które warto stosować podczas przedzierania się przez sterty ofert. Pierwszą z nich zaprezentował użytkownik kingcredit. Na czym polega tajemnica? Mężczyzna zdradził, że loty są zazwyczaj najtańsze od godz. 13:00 we wtorki do godz. 11:00 w środy, za to najdroższe od godz. 12:00 w czwartek do godz. 12:00 w sobotę.

Jeśli korzystacie z wyszukiwarki Google Flights i jesteście dość elastyczni, z pewnością przypadnie wam do gustu także sposób tiktokerki lifeofjazz\__. W opublikowanym wideo kobieta krok po kroku pokazuje, jak dzięki podaniu wyłącznie miejsca wylotu, znajduje ciekawe oferty w niskich cenach.

FAQ – prawa pasażera samolotu

Kiedy należy się odszkodowanie za opóźniony lot czy zniszczony bagaż? O co powinien zadbać przewoźnik w przypadku odwołania lotu? Odpowiadamy na najważniejsze pytania dotyczące praw, jakie przysługują pasażerom samolotów na terenie Unii Europejskiej, Islandii, Szwajcarii, Liechtensteinu i Norwegii.

Przydzielono mi miejsce w niższej klasie – czy mogę żądać zwrotu pieniędzy?

Częściowo – tak. Kwota zwrotu będzie różnić się w zależności od trasy, tzn.:

  • 30 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości do 1500 km,
  • 50 procent zwrotu – w przypadku lotów o długości powyżej 1500 km w obrębie UE (z wyłączeniem francuskich departamentów zamorskich) oraz innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 75 procent zwrotu – w przypadku lotów, które nie dotyczą dwóch pierwszych punktów.

Przydzielono mi miejsce w wyższej klasie – czy muszę dopłacić?

Nie. Przewoźnik za umieszczenie pasażera w klasie wyższej niż wskazana na bilecie nie może wymagać dopłaty.

Odmowa przyjęcia na pokład, a osoba z niepełnosprawnością

Osoby z niepełnosprawnością są chronione przed dyskryminacją w transporcie lotniczym – przewoźnik może odmówić przyjęcia na pokład osoby z niepełnosprawnością tylko wtedy, kiedy nie pozwalają na to możliwości techniczne, np. nieodpowiedni rozmiar drzwi lub samolotu. W takim wypadku pasażer może ubiegać się o pełen zwrot kosztu biletu oraz przeplanowanie podróży.

Strajk na lotnisku a odszkodowanie – kiedy przysługuje rekompensata?

Chociaż prawo pasażera do odszkodowania stanowi, że podróżnemu nie należy się rekompensata, jeżeli na odwołanie czy opóźnienie lotu miały wpływ „nadzwyczajne okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków” (wśród nich wymienia się m.in. strajki mające wpływ na działalność przewoźnika), to istnieje możliwość na wypłatę odszkodowania, o ile strajkującymi są pracownicy zatrudniani przez przewoźnika. Należy jednak pamiętać, że inaczej jest w przypadku pozostałego personelu lotniska (np. służby celnej), który nie ma nic wspólnego z liniami lotniczymi.

Problemy z bagażem – zniszczenie, zgubienie lub późniejsze dostarczenie

Jeżeli bagaż rejestrowany zostanie przez przewoźnika zgubiony, uszkodzony lub dostarczony z opóźnieniem, pasażerowi przysługuje odszkodowanie o maksymalnej wartości 1300 euro. Sytuacja wygląda jednak zupełnie inaczej w przypadku, w którym uszkodzenie wynika z zaniedbania właściciela lub wady samego bagażu – wtedy nie można liczyć na żadną rekompensatę. W przypadku bagażu podręcznego, linie lotnicze ponoszą odpowiedzialność wyłącznie za uszkodzenia powstałe z ich winy.

Obowiązki przewoźnika w przypadku opóźnienia, odwołania lub odmowy przyjęcia na pokład

Jeżeli wskazane sytuacje zaistniały z winy przewoźnika, ma od wobec swoich pasażerów obowiązki. Po pierwsze – pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. Każdemu z nich, oprócz pomocy w ułożeniu nowego planu podróży, linie lotnicze powinny zapewnić wyżywienie i napoje, w przypadku długiego oczekiwania na kolejne połączenie – zakwaterowanie (włączając koszty transportu z i na lotnisko) oraz możliwość odbycia dwóch rozmów telefonicznych, faksów, dalekopisów lub e-maili.

Odmówiono mi przyjęcia na pokład – co mogę zrobić w takiej sytuacji?

W przypadku odmowy przyjęcia na pokład, pasażerowie powinni zostać pisemnie poinformowani przez linie lotnicze o przysługujących im prawach. W przypadku tzw. overbookingu – sprzedaży większej ilości biletów, niż miejsc w samolocie – przewoźnik powinien na początku poszukać ochotników, którzy za rekompensatę finansową i opiekę wynikającą z praw pasażera, zdecydują się na podróż następnym lotem. Osoby, które nie zostały przyjęte na pokład z winy przewoźnika, mają następujące możliwości:

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów.

Opóźniony lot – odszkodowanie i zwrot biletu

Jeżeli opóźnienie spowodowane jest ono zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne), odszkodowanie nie należy się podróżnym. Dobrą wiadomością jest fakt, że pasażerowie, których lot jest opóźniony o co najmniej 5 godzin mają prawo do otrzymania zwrotu pełnej kwoty biletu. 

Podróżni, których lot został opóźniony (nie w wyniku wystąpienia sytuacji nadzwyczajnej) mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Kwota ta może zostać zmniejszona o połowę jeśli dotyczy lotu innego niż wewnątrzwspólnotowy, o długości powyżej 3500 km, a czas opóźnienia na przekracza 4 godzin.

Odmowa przyjęcia na pokład – kiedy pasażerom należy się odszkodowanie, a kiedy nie?

Jeżeli podróżujący nie zostanie przyjęty na pokład z powodu nieposiadania wymaganych dokumentów, przeciwwskazań natury zdrowotnej lub wymogów bezpieczeństwa, nie przysługuje mu odszkodowanie za lot. W przypadku, kiedy wina nie leży po stronie pasażera, może się on ubiegać o wypłatę odszkodowania.

Jakie odszkodowanie za odmowę przyjęcia na pokład?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Odwołany lot – możliwości pasażera

  • Zwrot pełnego (lub części) kosztu biletu – w tym przypadku przewoźnik musi zwrócić pieniądze w terminie do 7 dni. Jeśli plan podróży uwzględniał przesiadkę, ale kontynuacja podróży nie jest zgodna z założeniami, przewoźnik ma obowiązek zwrócić pieniądze za zrealizowane i niezrealizowane etapy podróży oraz zapewnić lot do miejsca wylotu.
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego jak najwcześniej – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów
  • Zmiana planu podróży i dotarcie do miejsca docelowego w dogodnym dla pasażera terminie – przewoźnik powinien zagwarantować pasażerowi zmianę planu podróży. Prawo to nie przysługuje pasażerom, którzy skorzystali z pełnego zwrotu kosztów

Kiedy nie można ubiegać się o odszkodowanie pomimo odwołania lotu?

Istnieją przypadki, w których prawo do odszkodowania w przypadku odwołania lotu nie obowiązuje. Są to sytuacje związane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć (m.in. zagrożenie bezpieczeństwa czy niesprzyjające warunki meteorologiczne). Przewoźnik nie jest także zobowiązany do wypłaty odszkodowania, jeżeli poinformował pasażerów o odwołaniu kursu: co najmniej dwa tygodnie przed planowanym wylotem, od 14 do 7 dni przed planowanym wylotem i zaoferował zmianę planu podróży na podobny (różnice do kilku godzin).

Jakie odszkodowanie za odwołany lot?

Podróżni, których lot został odwołany, mają prawo ubiegać się o odszkodowanie w wysokości:

  • 250 euro – loty o długości do 1500 km,
  • 400 euro – loty wewnątrzwspólnotowe (dłuższe niż 1500 km) i inne loty o długości od 1500 km do 3500 km,
  • 600 euro – loty inne niż wewnątrzwspólnotowe (o długości powyżej 3500 km).

Podane kwoty mogą zostać zmniejszone o połowę, jeżeli czas przylotu alternatywnego rejsu (w stosunku do planowanego) nie przekracza:

  • dwóch godzin (loty o długości do 1500 km),
  • trzech godzin (loty wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 1500 km),
  • trzech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości pomiędzy 1500 km a 3500 km),
  • czterech godzin (loty inne niż wewnątrzwspólnotowe o długości powyżej 3500 km).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Jak szukać tanich lotów? Dzięki tym wskazówkom upolujecie bilety lotnicze w okazyjnych cenach - Strona Podróży

Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto