Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kto oderwie śródmieście Stargardu od powiatu?

Grzegorz Kabaczyński
Ponad 30 dodatkowych miejsc parkingowych można wygospodarować po przebudowie ul. Piłsudskiego.
Ponad 30 dodatkowych miejsc parkingowych można wygospodarować po przebudowie ul. Piłsudskiego. Grzegorz Kabaczyński
Czy śródmieście Stargardu będzie „Pod Szczęśliwą Gwiazdą" jak większa część miasta? Czy powstaną tu ścieżki rowerowe, a mieszkańcy w pełni będą mogli uczestniczyć w projekcie – Budżet Obywatelski? Co na ten temat sądzą kandydaci na Prezydenta Miasta? Czas na przebudowę ul.

Piłsudskiego i zmianę zarządcy dróg w śródmieściu
Wraz z budową Zintegrowanego Centrum Przesiadkowego przewiduje się likwidację pętli autobusowej przy pl. Wolności i jest to ten moment, żeby przeprowadzić gruntowną modernizację ul. Piłsudskiego. Inwestycja powinna obejmować budowę ciągu pieszego wraz ze ścieżką rowerową. Poszerzenie jezdni od ulicy Mickiewicza do pl. Wolności w ten sposób, żeby po prawej stronie gdzie obecnie znajduje się postój taksówek wyznaczyć skośne miejsca parkingowe, jednocześnie pozostawiając parking wzdłuż SCK. W ten sposób wygospodarujemy około 30 dodatkowych miejsc parkingowych. Pozostałą część obecnej pętli autobusowej przeznaczyć można na parking dla autokarów i postój taksówek. Jest to też idealne miejsce na imprezy kulturalne.
Czy w najbliższych latach będzie można zrealizować taką inwestycję ? Bez przekazania wszystkich dróg w śródmieściu Stargardu przez obecnego zarządcę czyli Powiat Stargardzki Miastu i Gminie Stargard te i inne inwestycje będą czekały latami na realizację ze względu na ograniczone możliwości finansowe Powiatu. Szacowany koszt przebudowy ul. Piłsudskiego wraz z kanalizacją deszczową szacowany jest na około 5 mln zł.

Ścieżki rowerowe w centrum miasta wciąż w sferze życzeń W naszym mieście wciąż brak spójnej sieci ścieżek rowerowych. Brak nawet planów na stworzenie takiej sieci. Prawie 4 lata temu Prezydent powołał Zespół Doradczy ds. Rozwoju Ruchu Rowerowego a Starosta Stargardzki Powiatową Radę Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Przez te lata co prawda powstały nowe trasy rowerowe ale jedynie na obrzeżach miasta. Przez centrum nie przejedziemy bezpiecznie rowerem. Mamy tutaj jedynie fragmenty ścieżek rowerowych jak np. na ulicy Skarbowej czy 11 Listopada. Kończą się wraz z końcem ulicy. Aż prosi się, żeby powstały ścieżki rowerowe na ul. Konopnickiej i Pierwszej Brygady łącząc plac Słoneczny z istniejącą ścieżką rowerową na części ul. Piłsudskiego. Budowa ścieżki rowerowej na całości ul. Piłsudskiego poprzez ul. Wyszyńskiego lub Czarnieckiego stworzy spójny ciąg z ul. Skarbową. Dalej poprzez ul Bogusława IV, Spokojną i Park Batorego będziemy mieli szansę dojechać na Osiedle Letnie i Giżynek. Ponadto ścieżką rowerowa od ul. Skarbowej poprzez ul. Popiela potem przez Park Piastowski i wzdłuż rzeki Iny będzie można dojechać do istniejącej ścieżki rowerowej na ul. Gdańskiej O ścieżce rowerowej wzdłuż całej ul. Szczecińskiej nie trzeba chyba nikogo przekonywać
Powiat Stargardzki i Gmina-Miasto Stargard jako gospodarze różnych dzielnic i ulic w Stargardzie nie tylko nie potrafią się porozumieć w tej sprawie. Widoczna jest też dysproporcja w kwestii nakładów finansowych przeznaczanych na inwestycje w mieście. W Stargardzie nie ma również aktywnego lobby rowerowego, które prowadziłoby działania na rzecz rozbudowy ścieżek rowerowych w Stargardzie.

Budżet Obywatelski nie dla każdegoW Stargardzie mamy ponad 70 ulic, którymi zarządza Powiat a właściwie Zarząd Dróg Powiatowych. Są to miejsca wyłączone z projektów zgłaszanych do Budżetu Obywatelskiego. Czyli stargardzianie mieszkający przy tych ulicach nie mogą decydować o remoncie chodnika wzdłuż ulicy, budowie miejsc parkingowych czy ścieżce rowerowej w swojej okolicy. Duża część funduszy z Budżetu Obywatelskiego trafia również do szkół. W ubiegłym roku przeszło 1/3 środków została przyznana na projekty dotyczące terenów szkolnych. Ta dysproporcja najbardziej jest widoczna w śródmieściu, gdzie większość dróg jest pod zarządem Powiatu a tylko niewielkie fragmenty terenu należącego do Miasta znajdują się w kwartałach śródmiejskich.. W ubiegłym roku w śródmieściu oddano 4873 głosów w tym na 2 projekty „szkolne” 3694 zaś na 7 pozostałych projektów 1179. Tutaj projekty na mniejszych osiedlach z góry skazane są na porażkę.

Kandydaci odpowiadająRafał Zając
- Takie rozmowy z Powiatem prowadzę już od dłuższego czasu. Chciałbym przekonać Powiat do partycypacji w kosztach modernizacji Al. Żołnierza, a w zamian Miasto przejęłoby ulice w centrum. Ma to sens również biorąc pod uwagę wpływ na komunikację w centrum po budowie centrum przesiadkowego. Te drogi powinny wtedy mieć jednego gospodarza. Co niestety nie jest gwarancją natychmiastowej modernizacji System rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo dla rowerzystów jest moim elementem programowym.
Zofia Ławrynowicz
_- Sprawa Śródmieścia i Budżetu Obywatelskiego jest w sferze mojego programu. _Ireneusz Rogowski
Brak odpowiedzi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto