Opóźnienia w przebudowie wiaduktów w Stargardzie. Prezydent i starosta mają tego dość

Grzegorz Drążek
Grzegorz Drążek
Udostępnij:
Miasto Stargard i Powiat Stargardzki łączą siły w walce o przyśpieszenie inwestycji PKP PLK w Stargardzie. Przygotowane zostało wspólne stanowisko rady miejskiej i rady powiatu stargardzkiego. Całe stanowisko zamieściliśmy w galerii zdjęć.

Dzisiaj w urzędzie miejskim przy ulicy Czarnieckiego odbyła się konferencja prasowa prezydenta Stargardu Rafała Zająca i starosty stargardzkiego Iwony Wiśniewskiej. Włodarze miasta i powiatu wskazują na opóźnienia w realizacji inwestycji PKP PLK i na duże utrudnienia w ruchu samochodowym i pieszym, przede wszystkim w Stargardzie, ale także w Grzędzicach czy Miedwiecku.

Prezydent Stargardu Rafał Zając raz jeszcze podkreślił, że nie ma zgody na to, by jednocześnie zamknięte zostały drogi pod dwoma wiaduktami w okolicy centrum: Pierwszej Brygady/Konopnickiej i Bogusława IV. PKP PLK ma takie plany i póki co się z nich nie wycofały. Włodarze miasta i powiatu podkreślają, że już teraz, przy zamknięciu drogi pod jednym z trzech wiaduktów w okolicy centrum Stargardu są wielkie problemy komunikacyjne. Ich zdaniem, zamknięcie dróg pod dwoma z trzech wiaduktów w okolicy centrum może doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego.

Prezydent miasta Rafał Zając mówił o trudnej współpracy z inwestorem, którym jest PKP Polskie Linie Kolejowe

- Musimy przypominać wciąż kolejarzom w tej dyskusji, że prowadząc inwestycję w mieście należy patrzeć nie tylko z perspektywy ruchu kolejowego, ale trzeba uwzględniać, że w tym mieście żyją ludzie, poruszają się piesi i jeżdżą samochody - podkreśla Rafał Zając, prezydent Stargardu. - I niestety przypominać trzeba wciąż. I obserwujemy, że te trudności komunikacyjne, które są spotęgowane obecnie w Stargardzie, są konsekwencją właśnie tego braku spojrzenia i braku słuchania tego głosu.

Starosta stargardzki Iwona Wiśniewska podkreśla, że samorządy miejski i powiatowy mówią jednym głosem w tej sprawie i liczy, że ten wspólny głos zostanie usłyszany.

- Doświadczenie uczy mnie tego, że jeśli zakreśla się jakiś termin realizowanej inwestycji, a niosącej ze sobą uciążliwości, to mieszkańcy wiedząc o terminie przewidywanym jej zakończenia są gotowi poczekać i znosić te uciążliwości - mówi Iwona Wiśniewska, starosta stargardzki. - Natomiast ciągłe zapowiedzi zmian tych terminów powodują, że ta cierpliwość się wyczerpuje. Wobec tego podejmujemy działania wspólnie. Mam nadzieję, że stanowiska obu rad będą wysłyszane i w ślad za tym poczynione będą działania, które usprawnią przebieg tak ważnej inwestycji dla powiatu stargardzkiego

Radni miejscy Stargardu i radni powiatu stargardzkiego na najbliższych sesjach zajmą się stanowiskiem rady miejskiej i rady powiatu stargardzkiego "w sprawie poważnych utrudnień w ruchu drogowym i pieszym w związku z przedłużającą się realizacją inwestycji "Prace na linii kolejowej E59 na odcinku Poznań Główny - Szczecin Dąbie".

- Narastający niepokój budzą w nas wciąż przedłużające się prace - czytamy między innymi w przygotowanym stanowisku. - PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. informowała, że roboty na czterech wiaduktach potrwają 2 lata. Ten czas już upłynął, a my obserwujemy bardzo niskie zaawansowanie planowanych robót. Wynika z tego, że istnieje realne zagrożenie niezakończenia inwestycji przed upływem 2023 r.

W stanowisku przygotowanym przez włodarzy Stargardu i Powiatu Stargardzkiego czytamy także, że "przedkładane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. harmonogramy robót nie są realizowane w terminie".

- Jednocześnie wykonawca wprowadza kolejne znaczne ograniczenia w ruchu drogowym - czytamy dalej w stanowisku.

Włodarze miasta i powiatu mówią o kilometrowych korkach, blokowanym dojeździe służb ratowniczych i porządkowych, zdenerwowanych kierowcach, spóźnionych autobusach miejskiej komunikacji, a w konsekwencji o zapaści komunikacji publicznej.

- Przekłada się ona już nie tylko na jakość przemieszczania się, ale może prowadzić do sytuacji zagrażających życiu i zdrowiu mieszkańców Stargardu i Powiatu Stargardzkiego - czytamy dalej w ptrzygotowanym stanowisku. - W związku z powyższym wzywamy do pilnego podjęcia działań naprawczych. Konieczne jest wdrożenie przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. procedur umożliwiających dalszą realizację inwestycji, przy jednoczesnym zapewnieniu przejazdu przez miasto.

Po dzisiejszej konferencji prasowej przesłaliśmy do PKP PLK prośbę o komentarz do przygotowywanego przez miasto Stargard i Powiat Stargardzki stanowiska.

Wyjaśnienia inwestora

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od początku inwestycji prowadzą rozmowy z Miastem Stargard na temat ruchu drogowego i pieszego w związku z przebudową stacji Stargard. Celem jest realizacja inwestycji - ważnej społecznie, przy ograniczeniu zmian w ruchu miejskim i kolejowym.
W związku z opóźnieniami wykonawcy spowodowanymi małym potencjałem pracowników i sprzętu, PLK w październiku przestawiła propozycję rozwiązań w zakresie utrzymania ruchu pod przebudowywanymi wiaduktami w kolejnych fazach. Pod wiaduktem Bogusława IV koncepcja zakładała utrzymanie ruchu dwukierunkowego podczas przebudowy z dwutygodniową przerwą w ruchu ze względów technologicznych i utrzymania należytego bezpieczeństwa. Powyższe dawało przez większość czasu dostęp ruchu drogowego do 3 wiaduktów.
W zakresie wiaduktu na Konopnickiej ze względu na ograniczony teren nie jest możliwe utrzymanie ruchu samochodowego. Powyższej propozycji Miasto nie zaakceptowało.
Obecnie analizowane są możliwości prowadzenia ruchu podczas przebudowy wiaduktów. Po wypracowaniu stanowiska zostanie ono przedstawione do uzgodnienia Miastu.
Na wiadukcie przy ulicy Wyszyńskiego planowane zakończenie prac to przełom listopada i grudnia br.
W połowie grudnia wykonawca planuje zakończenie prac na pierwszej połówce wiaduktu oraz przywrócenie ruchu na ulicy Składowej.
W dalszej kolejności wykonawca planuje rozpocząć prace i zamknięcie przejazdu pod wiaduktem na ulicach Pierwszej Brygady/Konopnickiej. Zakres prac będzie obejmował przebudowę pierwszej połówki wiaduktu.

Bartosz Pietrzykowski, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zespół prasowy

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego?Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Lek na COVID-19 zatwierdzony, na razie warunkowo

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

J
Jarosław Prokop
Brać wykonawcza jest widoczna na wiadukcie, jak kisimy się w korkach. Ostatnio zrobiliśmy z córką statystykę pt. Pracujący/wsparty o łopatę. 30%/70%. Proponuję stojącym w korkach kontynuować "zabawę" i wysyłać na stronę urzędu.
Dodaj ogłoszenie