Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

PKP SA przygotowują się do przebudowy dworca Stargard. Wkrótce rozstrzygnięcie przetargu

Grzegorz Świstak
Grzegorz Świstak
Do przyszłego wtorku, 3 stycznia, PKP SA oczekuje ofert na opracowanie programu funkcjonalno–użytkowego wraz z koncepcją przebudowy dworca kolejowego w Stargardzie. Dokumenty posłużą PKP S.A. do ogłoszenia przetargu w formule projektuj i buduj. Na opracowanie koncepcji przeznaczono 30 tygodni. Rozpoczęcie części inwestycyjnej przewidziano w IV kwartale przyszłego roku.

Dworzec kolejowy w Stargardzie znajduje przy liniach kolejowych obsługując ruch z kierunku Poznania i Gdańska do Szczecina. Według założeń cały dworzec zostanie przebudowany, w tym również teren wokół obiektu, z drogami, pobliskim parkiem oraz chodnikami. Rozebrana zostanie dobudówka z toaletami. W jej miejscu zostanie wybudowana poczekalnia zewnętrzna – z przeszklonym zadaszeniem nawiązującym do zabytkowych wiat peronowych. Wytyczone zostaną miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych, krótkiego postoju oraz do ładowania samochodów elektrycznych.

Jak informuje portal www.transport-publiczny.pl, hol dworcowy i poczekalnia zostaną utrzymane w dotychczasowej lokalizacji. Zapotrzebowanie na lokale zgłosili: operator kiosku, sklepu / kantoru oraz gastronomii, a także samorząd na potrzeby informacji turystycznej oraz Polskiego Towarzystwa Schronisk Młodzieżowych. Przewidziano też pomieszczenia dla PKP SA, PKP Cargo, Straży Ochrony Kolei. Polregio oczekuje z kolei pomieszczeń na potrzeby kasy oraz drużyn konduktorskich. Lokale dla PKP SA, Cargo i SOK przewidziano przede wszystkim na piętrze. Poddasze będzie nieużytkowane. Budynek zostanie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Termin składania ofert mija 3 stycznia, a jedynym kryterium jest cena. Cała modernizacja, według założeń ma trwać 26 miesięcy. W czasie robót podróżni będą korzystać z dworca tymczasowego.

Zabudowania dworca osobowego w Stargardzie zostały wzniesione w latach 1844-1845. W okresie tym budowana była linia kolejowa, mająca połączyć Berlin z Poznaniem i prowadzić przez Szczecin i Stargard. Pierwszy pociąg ciągnięty przez parowóz ze Szczecina wjechał na stację w Stargardzie w dniu 1 maja 1846. W dwa lata później dojechać można było do Poznania, a w latach 1856-1859 przedłużono linię do Koszalina. Pod koniec XIX wieku zbudowano kolejne połączenia do Piły oraz do Kostrzyna przez Pyrzyce. Stacja kolejowa stała się czynnikiem mającym wpływ na uprzemysłowienie miasta. Obiekt jest ujęty w gminnej i wojewódzkiej ewidencji zabytków.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto