Ikonograficzne ujęcie sceny ukrzyżowania z aniołem i konikiem jest niekonwencjonalne. Jest to jednak metafora, która – jak każde ujęcie symboliczne - uwalniając naszą wyobraźnię od powinności wobec konkretu, próbuje zobaczyć go z nieco innej perspektywy.
Golgota to dar pogodzenia nieba z ziemią. Wiszący na krzyżu Chrystus jest pogodny. To obraz „uśmiechniętej męki” – jak to ujął w słowach jednej ze swoich kolęd Zbigniew Preisner. To dar ofiary podjętej dobrowolnie i z miłości. Siedzący pod krzyżem anioł reprezentuje niebo. Zna rzeczywistą wagę tego, co musiało się zdarzyć. Jest pogrążony w zadumie nad tajemnicą nieba. Konik reprezentuje ziemię. Jest symbolicznym ujęciem ludzkiego losu i nawiązuje do znanej metafory Platona, który życie człowieka porównał do powożenia pojazdem zaprzężonym w dwa konie – białego i czarnego. Koń biały – to jego najwznioślejsze ideały, pragnienia i marzenia, nie do końca nazwana tęsknota za tym, co dobre i piękne. Koń czarny – to targające nim namiętności, pożądliwość zmysłów, mroczna zachłanność nie dająca ukojenia. Oba rumaki wpisane są w nasz los. Obu dosiadamy, porzucamy, powracamy. Dotknięcie krzyża jest darem dla tego z nich, który jest czarny.
Scenie Golgoty towarzyszą koniki wykonane przez dzieci z Pracowni Ceramiki i Rzeźby MDK Stargard, samą rzeźbę główną przygotowała znana artystka, Teresa Babińska. Rzeźby dzieci są kolorowe. Dzieciństwo to błogosławiony czas, który może być wolny od radykalizmu bieli i czerni. Koniki stoją u stóp Golgoty z powierzoną szeptem przez dzieci tajemnicą tego, za co chciałyby podziękować najbardziej. Wdzięczność to klucz do tęczy.
Na wernisażu wystawy Via Crucis Stargardia w MDK Stargard:
Wideo (ech)
NORBLIN EVENT HALL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?