MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Stargard wprowadza Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej

Grzegorz Świstak
Grzegorz Świstak
Podczas styczniowej sesji Rady Miejskiej Stargardu przyjęto Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej, krokiem milowym na drodze do ekologicznego transportu wysokiej jakości. Dokument wpisuje się w strategię Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (SOM) i stawia na poprawę dostępności transportu publicznego, ograniczając jednocześnie negatywny wpływ transportu na środowisko naturalne.

Głównymi celami planu jest nie tylko zwiększenie bezpieczeństwa użytkowników dróg, ale także promowanie środków transportu zbiorowego jako alternatywy dla transportu indywidualnego. Rozwiązania takie jak Zintegrowane Centrum Przesiadkowe, parkingi Park&Ride, zintegrowane bilety komunikacyjne czy rozwijana sieć ścieżek rowerowych mają ułatwić mieszkańcom poruszanie się po obszarze metropolitalnym.

Przyjęcie planu zrównoważonej mobilności otwiera nam drogę do pozyskania następnych dofinansowań ze środków unijnych. Dzięki temu będziemy mogli zrealizować kolejne inwestycje dotyczące szeroko pojętego transportu. Dokument wskazuje również kierunki rozwoju w tym zakresie zarówno Stargardu, jak i wszystkich miejscowości Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. W jego tworzeniu brali udział specjaliści, ale również mieszkańcy, którzy mogli wprost wyrazić swoje potrzeby i oczekiwania – mówi zastępca prezydenta Piotr Mync.

Plan zakłada, że do roku 2030 zostaną zrealizowane kluczowe założenia, choć jego perspektywa sięga roku 2040. Dokument, do którego powstania przyczynili się również stargardzianie poprzez konsultacje społeczne, obejmuje szeroko rozumiany transport: kolejowy, zbiorowy, rowerowy, pieszy, drogowy, wodny, lotniczy oraz logistykę miejską. Dokument ułatwia wprowadzanie konkretnych zmian, korzystnych dla mieszkańców SOM. To np. jeden bilet na podróże wszystkimi środkami publicznego transportu na obszarze SOM, spójna sieć ścieżek dla rowerzystów, ograniczenie ruchu aut w ścisłym centrum miasta i ochrona środowiska naturalnego. Zgodnie z założeniami planu transport zbiorowy z czasem powinien coraz bardziej zastępować transport indywidualny. Aby tak się stało, alternatywne rozwiązania dla samochodów muszą być wygodne, bezpieczne i korzystne cenowo. W Stargardzie przykładami wdrażania w życie założeń zrównoważonej mobilności miejskiej są m.in.: Zintegrowane Centrum Przesiadkowe, parking Park&Ride, rozbudowywana obwodnica północna i wciąż rozwijana sieć ścieżek dla jednośladów.

Szczególny nacisk w planie położono na ograniczenie ruchu samochodowego w centrum miasta i stworzenie spójnej i bezpiecznej sieci komunikacyjnej dla rowerzystów. Poprzez te działania, stargardzki samorząd ma nadzieję na stworzenie przyjaznej mieszkańcom i ekologicznej przestrzeni miejskiej, która będzie przykładem efektywnej zrównoważonej mobilności w regionie. Gotowy dokument dotyczy wszystkich członków Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego. Oprócz Stargardu do SOM należą także: Szczecin, Świnoujście, gminy miejsko-wiejskie – Police, Nowe Warpno, Goleniów, Stepnica, Gryfino oraz gminy wiejskie – Kobylanka, Stargard, Dobra, Kołbaskowo i Stare Czarnowo.

od 7 lat
Wideo

Wybory na Litwie - Miażdżące zwycięstwo obecnego prezydenta

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto