Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Szczecin i Świnoujście wiatrowymi potęgami. Wre praca przy terminalu, a w Szczecinie ruszają specjalne szkolenia

Przemysław Szymańczyk
Przemysław Szymańczyk
Wre praca przy terminalu
Wre praca przy terminalu neptun.orlen.pl
Świnoujście i Szczecin zaczynają wyrastać na morską potęgę na Bałtyku. W świnoujskim porcie pełną parą trwają prace przy terminalu instalacyjnym dla morskich farm wiatrowych, a w Szczecinie z kolei rusza program kształcenia najwyższej klasy fachowców dla sektora offshore wind.

Szczecin stanie się słynny z kształcenia najwyższej klasy specjalistów w dziedzinie energetyki wiatrowej? To prawdopodobne. To dzięki podpisanej umowie między Zespołem Szkół nr 4 im. Armii Krajowej w Szczecinie i spółką Orlen Neptun, odpowiedzialną za realizację morskich farm wiatrowych na Bałtyku w sprawie kształcenia kadr dla sektora offshore wind. Co ważne: w ramach współpracy uczniowie będą mogli wziąć udział m.in. szkoleniach, wyjazdach studyjnych, spotkaniach z ekspertami z branży morskiej energetyki wiatrowej oraz praktykach i warsztatach.

- Szczecin to jedno z najważniejszych miejsc na mapie polskiego offshoru. W tym mieście czołowi producenci komponentów morskich farm wiatrowych otwierają swoje fabryki, a Politechnika Morska kształci przyszłych inżynierów branży offshore wind. Nie jest, więc przypadkiem, że właśnie tutaj zdecydowaliśmy się kształcić przyszłych pracowników budowanego obecnie przez nas terminala instalacyjnego morskich farm wiatrowych.– mówi Robert Nowicki, prezes zarządu ORLEN Neptun.

W ramach współpracy z Zespołem Szkół nr 4 im. Armii Krajowej zorganizowane zostaną cotygodniowych wykłady dotyczące technologii przeładunkowej komponentów wież wiatrowych w terminalu instalacyjnym czy logistyki projektów offshore wind.

Zgodnie z założeniami projektu kilkunastu najlepszych uczniów zostanie zatrudnionych przez ORLEN Neptun. Na początku ich praca koncentrować się będzie na pogłębianiu wiedzy i umiejętności. Poprzez specjalistyczne kursy oraz praktyki, zarówno w Polsce jak i zagranicą, młodzi pracownicy zostaną w pełni przygotowani do efektywnej pracy na terminalu instalacyjnym w takich zawodach jak: kierownik logistyk, sztauer, operator żurawia, czy lifting supervisor (osoba nadzorująca proces podnoszenia konstrukcji).

- Kształcenie kadr dla branży offshore, to bardzo cenna inicjatywa. Cieszę się, że Orlen Neptun, jako pierwszy podejmuje ją w naszym mieście. To jest myślenie perspektywiczne, inwestycja w przyszłość. Na naszych oczach powstaje zawód, którego nie było jeszcze na rynku pracy. Otwiera on szansę dla młodych ludzi na konkretne wykształcenie, a potem na stabilną i dobrze płatną pracę w dynamicznie rozwijającym się sektorze.- mówi Piotr Krzystek, prezydent Szczecina.

Terminal instalacyjny w Świnoujściu zostanie otwarty w 2025 r. Będzie to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce i jedna z najnowocześniejszych w Europie.

A co na budowie terminala?

Cofnijmy się nieco w czasie. 2022 rok i decyzja o budowie terminala i stawianiu polskich farm wiatrowych. Już maju 2023 rozpoczynają się rozbiórki, na początku w części lądowej, na terenie budowanego terminala, potem w części wodnej.

- Pamiętam, że niektórzy nie wierzyli, że nam ten projekt się uda, a proszę, trwają roboty rozbiórkowe. Myślę, że za parę miesięcy będziemy mogli się spotkać na odbiorze inwestycji. – mówił wówczas ówczesny wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

W trakcie prac usunięto m.in. pirs stoczniowy wraz z ok. 370 palami żelbetowymi, na których był posadowiony oraz oczyszczono tor wodny. Usunięto różnego rodzaju złom, wydobyto liczne elementy żelbetowe, drewniane pale, a także niewybuchy z okresy II wojny światowej.

Pod koniec grudnia Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście rozstrzygnął przetarg na inżyniera projektu morskiej części terminalu instalacyjnego w Świnoujściu. Została nim firma Sweco Polska sp. z o.o. , która złożyła ofertę na kwotę 2,199 mln zł. (za budowę lądowej części terminalu będzie odpowiadała firma Budimex, która oszacowała wartość prac na ponad 118 mln zł)

I wreszcie początek stycznia 2024. Jak się okazuje, spora część pracy została już wykonana, a na terenie inwestycji rozpoczęła się też dostawa kruszywa, służącego, jako nawierzchnia terminala. W następnych miesiącach realizowane będą prace żelbetowe oraz instalacyjne w budynkach oraz prace związane z wzmacnianiem podłoża w obrębie nabrzeży.

– To jest dobra wiadomość dla regionu, dla Świnoujścia, jak i dla przedsiębiorców, którzy uczestniczą w tym całym łańcuchu dostaw podczas procesu budowy. Analizy wskazuję, że polish content ma szansę być motorem i kołem zamachowym dla polskich przedsiębiorstw, nie tylko w regionie nadmorskim, ale także w całej Polsce. Szacuje, że ok. 70 tysięcy nowych miejsc pracy znajdzie swój potencjał w budowie morskich farm wiatrowych, które realizuje grupa Orlen – podkreślał Robert Nowicki w komentarzu dla serwisu gospodarkamorska.pl.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Kiedy w Polsce czterodniowy tydzień pracy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Szczecin i Świnoujście wiatrowymi potęgami. Wre praca przy terminalu, a w Szczecinie ruszają specjalne szkolenia - Głos Szczeciński

Wróć na stargard.naszemiasto.pl Nasze Miasto